Visavontuur in the UK

terug naar overzicht

Maandag, 23 juli 2018

Ron Hofland, Koos van Herk, Peter Kuster en Jan v.d. Schee hebben hun jarenlange droom werkelijkheid gemaakt: vissen in Engeland, op een prachtige commercial, wat het bakermat is van deze visserij. Hierbij het verslag.

Vissen op Lindholme Lakes Country Park.

Met twee volgepakte auto’s vertrokken wij, Peter, Koos, Jan en ik, allen lid van de HSV Moordrecht, zondagmiddag 1 juli richting Europoort om daar in te schepen voor onze overtocht met P&O naar Hull, Engeland. De reis verliep voorspoedig en maandagochtend reden we van de boot af en vertrokken we richting Haxey. Daar lag onze basis voor de komende week en werden we verwelkomt door de eigenaresse Monica van Motel Duke William. Na inchecken e.d. reden we in 10 minuten naar onze visbestemming Lindholme lakes Country Park in Epworth, Doncaster. Ik had al regelmatig contact gehad met de beheerders zodat we ook hier hartelijk werden ontvangen en kregen we enige uitleg over het vissen al hier.

Het park staat te boek als de grootste commercial Carp Fishery in Engeland. Het bestaat uit 10 vijvers waarvan er 2 nog in aanbouw zijn. Er zijn 450 visstekken en het plan is om dit uit te breiden naar 750 stekken. Alle stekken zijn fraaie steigers en goed bereikbaar. De visstand is bizar en niet te vergelijken met putten in Nederland. Er zwemmen allerlei soorten karpers van 500 gram tot 15 kg rond. Ook vang je regelmatig brasems, zeelt, kopvoorns en zelfs barbeel. Op het comlex staat ook een winkel waar alles op het gebied van de karpervisserij te verkrijgen is. Je mag alles aan de haak hangen en eigen grondvoer gebruiken om te cuppen of voor de method maar je mag alleen maar hun eigen pellets (2, 4 ,6 en 8 mm) gebruiken om te schieten en te cuppen.

Terug naar maandagmiddag. Om een beetje te acclimatiseren hebben we onze spullen uitgepakt bij Bosai lake. Op deze vijver worden veel wedstrijden gevist en was vandaag voor ons beschikbaar. Een prachtig water met eilandjes en interessante kantjes. Drie van ons hadden een vliegende start met al vrij snel vis. Behalve Koos. Hij heeft een systeem in de auto waarbij zijn kanus aan de ketting ligt, veilig op slot. Handig, vooral als je de sleutel van het slot thuis laat..... Na wat gehannus kreeg hij het slot los en ook hij kon zijn eerste Engelse vis proberen te vangen. Dat Koos niet zijn dag had bleek even later. Zijn nieuwe systeem om zijn bril veilig op en af te zetten, i.p.v. een touwtje, werkte niet goed en met en boog belandde deze in de plons. Koos zijn armpjes waren tekort maar gelukkig waren die van mij wat langer en had zijn bril snel gevonden. Koos en Jan visten met de method en Peter en ik met de vaste stok. Alle vier vingen we karpers tussen de kilo en 3 kilo met enige regelmaat. Rond vijf uur stopten we en zijn we lekker gaan dineren in Duke William. Vooraf soep van de dag ( kippe-/groentesoep), hoofdgerecht vlees met friet onder begeleiding van bloemenvazen bier. Daarna nog wat blijven hangen in de biertuin.

Dinsdag hadden we een afspraak met Alex Dockerty. Na een sober “full English breakfast” meldde we ons bij Alex voor de ochtend clinic. Hij is een engelse topvisser die werkt op dit park en heeft op zijn jonge leeftijd al vele records op zijn naam staan. De bedoeling was dat hij ons wegwijs ging maken in het vissen op de verschillende manieren en disciplines. Vier uur lang hebben wij ademloos geluisterd en alle informatie proberen op te slaan in onze grijze massa’s. Het was een waar genot om hem te zien vissen en vooral het gemak waarop hij het deed was een lust voor het oog. Niet alleen het vissen zelf maar ook het bereiden van het voer en pellets was voor ons erg leerzaam. ’s Middag konden we alles in praktijk brengen en hebben we gevist in Laurels lake. Een mooi water van ca. 2 hectare met eilandjes en rietkragen. Dit was de enige dag dat we de leefnetten mochten gebruiken en konden we aan het einde van de dag de vis wegen en wat fotootjes maken. We hebben op allerlei manieren gevist. Met de vaste stok op 11 m, 6 m, onder de kant, met de method tegen de eilandjes en op het wijd. Mooie maat karpers werden er geland en ook af en toe een brasem of zeelt. Nieuw voor ons was het vissen net onder de oppervlakte (shallow) en met de Jigger. Beide methodes gaan we zeker een keer uitpoberen in Nederland.
Na een heerlijke dag weer terug naar het hotel waar we onze verhitte en gekleurde lijven afkoelden met een paar heerlijke pints waarna een heerlijk diner volgde met o.a. soep van de dag (kippe-/groentesoep). Woensdag stond Bennys lake op het programma. Vooraf hadden we al gehoord dat we deze vijver niet mochten missen. De vijver is ca. 3 hectare groot en barstensvol met vis. De hoofdmoot bestaat hier hoofdzakelijk uit F1’s. Dit zijn kleine kweekkarpers van een halve kilo tot 2 kg die geweldig tekaar gaat als je die aan je lijn hebt. Geweldig sport heb je hieraan. Jan viste met de method, Koos met de pelletwaggler en Peter en ik met de stok. De kunst van deze vissoort is dat je de vis omhoog moet zien te krijgen door constant een paar pellets bij te schieten om voedselnijd te creëren. Als je dan hier je pellet of streched maggot (dode langgerekte made) tussen hangt, werd er om gevochten. In Nederland zijn er maar een paar stekken waar dit kan maar hier is dat meer regel dan uitzondering. Belangrijk is wel dat je niet verzaakt want als je even stopt met bijschieten zijn ze weg. Deze dag kan ik in 1 woord omschrijven: doodvermoeiend. We vingen zo belachelijk veel vis, niet normaal. We hebben niet gewogen maar de 100 stuks pp werden ruim overschreden. Het maakte niet uit op welke manier je viste, alles leverde veel vis op. Daarbij niet vergetende dat het ook nog bloedje heet was, dan kan je wel voorstellen hoe ongelofelijk we toe waren aan een paar pints aan het einde van de dag. Oh ja, soep van de dag was vandaag kippe-/groentesoep. Omdat er donderdag een 4-tal vijvers bezet waren i.v.m. wedstrijden hebben we vandaag nogmaals in Laurels lake gevist. Hier hadden we dinsdag al gevist dus deze vijver had voor ons geen geheimen meer. De teller stond weer op nul en de verschillende hengels werden uit het foudraal getrokken. Jan ging met de method als een razende uit de startblokken. Hij ving mooie maatvissen en had de dag van zijn leven. Achteraf vertelde hij dat hij nog nooit zoveel vis had gevangen van dat formaat. Zelf duurde het even voordat ik ze op de method kreeg. Ik kon de vaste hengel drang niet weerstaan en ging weer over op de vaste stok. Met de jigger en mijn ondiepe tuigje kreeg ik de vis snel omhoog en zowel op 7 meter als onder de kant ving ik nu vis na vis. Met Koos ging het ook prima. Met de method lag hij strak tegen een eilandje en ving ook regelmatig mooie vis. Peter had een slow start. Met de stok op 11 m en op de bodem lukte het hem maar mondjesmaat om een vis te haken. Toen hij na enige tijd onder de kant ging vissen en met enige regelmaat pellets bijgooide, was het ook bij hem bal en ving de ene na de andere. Weer een topdag voor alle drie. Jan en ik tikten de 70 stuks aan en Koos en Peter kwamen hier ook bij in de buurt.
Van een lokale visser hadden we gehoord dat er een goede Chinees zat op 10 minuten rijden in Epworth. Aangezien we de soep van de dag, waarschijnlijk kippe/groentesoep, en het vele vlees met frituur een beetje zat waren hadden we hier wel oren naar en in onze oude, stinkende outfit gingen we op weg naar dit restaurant. Aangekomen op de plaats van bestemming zagen we op de gevel staan “ Golden Palace Take away”. Beduusd en balend stonden we hongerig voor een afhaal chinees waarbij je je maaltijd alleen kon nuttigen op de stoeprand. Maar waar zouden we zijn zonder telefoon. Snel hadden we een Indian restaurant (The Khyber) gevonden op loopafstand waar geen gezwaar werd gemaakt tegen onze outfits. Zelfs met mijn Crocs slipper mocht ik binnen komen. Engeland staat bekend om zijn Indian curries en dit restaurant was een schot in de roos en we hebben het ons heerlijk laten smaken.Vrijdag, onze laatste dag. Nadat we de koffers hebben ingepakt en uitgebreid hebben ontbeten, namen we afscheid van onze gastheer en gastvrouw en vertrokken we weer richting Lindholme om aldaar in Loco lake ons geluk te beproeven. Een prachtig groot en diep meer waar de grotere jongens in rond zwemmen. Wederom was het weer bloedje heet en zochten we een plekje onder de bomen en een beetje in de wind. De scherpte van het vissen was er een beetje af na 4 dagen en genoten we met de hengel in de hand nog even na van dit geweldige park (wel vis vangend natuurlijk). Omdat we op tijd wilden vertrekken richting Hull, waar de ferry klaar lag, hebben we na de luch de spullen schoongemaakt en de auto’s ingepakt. Nog snel even een bezoek gebracht aan het winkeltje om wat inkopen te doen en afscheid genomen van Aaron en Alex. Na 5 tropische dagen met liters bier, witte bonen in tomatensaus, uitgebakken bacon, eieren, veel calorien, geroosterde boterhammen met suiker en ca. 1100 kg vis (wel teruggegooid natuurlijk) vertrokken we vrijdagavond uit Hull en kwamen we zaterdagochtend moe maar tevreden aan in de Europoort. 1 keer raden waar we volgend jaar naar toe gaan.........☺